utenis 11

Tuesday, October 23, 2018

Mūsų sveikata

Psichologė: „Susirgti depresija gali bet kas“

Rugilė JUODALKSNĖ

Tarp Europos Sąjungos valstybių depresija – labiausiai paplitusi sveikatos problema. Statistiniais duomenimis, beveik 8 procentai ES gyventojų išgyvena depresijos simptomus, beveik 3 procentai patiria sunkią depresiją. Higienos instituto duomenimis, 2017-aisiais metais Lietuvoje depresija sirgo 45610 asmenų, Utenos rajono savivaldybėje – 717. Išankstiniais Higienos instituto duomenimis, praėjusiais metais mūsų šalyje nusižudė 748 žmonės. galima daryti išvadą, kad tai – depresijos padarinys. Nors Lietuva pagal sergamumą depresija nėra pirmaujanti, statistiniai duomenys visgi nedžiugina: per penkiolika metų mūsų šalyje sergamumas šia liga padidėjo 40-čia procentų.
Uteniškė psichologė Agnė Vaiciukevičienė teigia, kad didesnis registruotų atvejų skaičius rodo, jog sąmoningėjame: nebebijome kreiptis į medikus, imame suprasti, kas yra depresija ir kad patys jos neišsigydysime.

Trūksta žinių
„Mano nuomone, mūsų visuomenė žengė didelį žingsnį į priekį atpažindama jausmus ir išgyvenimus bei suvokdama psichinių ligų esmę, – komentuoja psichologė A. Vaiciukevičienė, – tačiau tam tikros stigmos vis dar išlieka. Stereotipai egzistuoja ir tai apsunkina pagalbą sergantiesiems.“ Anot specialistės, mums vis dar trūksta informacijos apie šią ligą, be to, pastebi psichologė, žmonės dažnai neteisingai vartoja depresijos sąvoką: vos užplūdus prastai nuotaikai imama žongliruoti žodžiu „depresija“. Iliustratyvus pavyzdys: socialiniame tinkle bandant ieškoti žmonių, galinčių pasidalyti depresijos patirtimi, atsiliepė šeši – penki iš jų ligą sau nustatė patys... Tai parodo ne tik nesupratimą, bet ir neatsakingą požiūrį: galvojame, kad ligą įveiksime patys.
Kaip atpažinti depresiją, kada, užuot kaltinus artimąjį neveiklumu ir slogia nuotaika, susirūpinti jo sveikata? Psichologė A. Vaiciukevičienė sako, kad nors ligą atpažinti nelengva, keletas signalų yra. „Visuomet reikia atkreipti dėmesį, kai žmogaus slogi, bloga nuotaika užtrunka. Atkreipkite dėmesį, jei jums ar jūsų artimiesiems dingsta susidomėjimas mėgstama veikla, ji nebeteikia malonumo; kamuoja nuolatinis nuovargis, energijos praradimas; beviltiškumo jausmai ar neadekvatus kaltės jausmas“, – pataria psichologė. Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į žmogaus, svorio, miego bei mąstymo pokyčius.
Kaip teigia A. Vaiciukevičienė, ligą priartinti gali stresinės situacijos, skaudūs išgyvenimai (skyrybos, artimo žmogaus mirtis, smurtas, patyčios), socialiniai faktoriai arba staigus įprastinių gyvenimo sąlygų pasikeitimas, pavyzdžiui, išėjimas į pensiją, darbo praradimas, emigracija, ūmūs fizinės sveikatos sutrikimai ir daugybė kitų priežasčių. „Depresija gali susirgti visi. Ir tai nepriklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, išsilavinimo, socialinio statuso ar finansinės padėties.
Naujausi tyrimai įrodo, kad trečdalį susirgimų lemia fizinis pasyvumas. Depresija yra liga, kurios atsiradimą nulemia ne vienas faktorius, priežastys gali būti labai įvairios, todėl svarbu neturėti stereotipų ir analizuoti kiekvieną atvejį individualiai. Svarbu pajutus pirmuosius depresinę nuotaiką ar kitus galimai depresiją atitinkančius simptomus laiku kreiptis į specialistus, kad jie įvertintų esamą sveikatos būklę. Kuo anksčiau kreipiamasi pagalbos, tuo greičiau ir efektyviau galima pagelbėti žmogui. Lengvą ir vidutinio sunkumo depresiją galima išgydyti be vaistų, tačiau savarankiškai jos gydyti nerekomenduotina“, – aiškina psichologė.

Tėsinį skaitykite 20180512 "Utenyje"

Laiku užmigę, atsibusite lengvai

Būna, kad žadintuvas tiesiog neriasi iš kailio, norėdamas mus pažadinti, o mes niekaip negalime atsimerkti ir atplėšti galvos nuo pagalvės. Dar taip norisi pratęsti gražų sapną arba tiesiog pasimėgauti pačiu saldžiausiu miegu, užklumpančiu mus paryčio valandomis. Tai kada gi eiti miegoti, kad atsikeltume ne su kankinio veidu, o gerai pailsėję ir žvalūs.
Daugelis žino, kad miegui reikia skirti apie 8 valandas, kad yra greitoji ir lėtoji miego fazės, kad vieniems keltis rytais yra labai lengva, o kiti, ropšdamiesi iš lovos, prakeikia visą pasaulį.
Mokslininkai nustatė ir apskaičiavo laiko tarpą, kai organizmas išgyvena greitojo miego fazę. Būtent tuo laiku prabusti yra lengviausia. Žinoma ir tai, kad vidutiniškai žmogus užmiega per 15 minučių, todėl, jeigu jums reikia atsikelti, tarkime, 6 valandą ryto, geriausias laikas eiti miegoti yra 20 val. 45 min. arba 22 val. 15 min.
Jei norite prabusti žvalūs ryte pusę septynių, miegoti turėtumėte eiti 21 val. 15 min. arba 22 val. 45 min. Jei jums reikia keltis, pavyzdžiui, 7 valandą ryte, gulti turėtumėte 21 val. 45 min. arba 23 val. Jei planuojate lengvai atsikelti 8 valandą, gulkitės 22 val. 45 min. arba 0 val. 15 min. ir t. t.
Pabandykite. Tikimės, kad ši informacija jums pravers.

Neskubėkite į vaistinę

Parengė Genovaitė ŠNUROVA

Mūsų organizmas tuomet, kai jam kažko pritrūksta arba yra per daug, siunčia mums įvairius signalus, tik reikia išmokti juos suprasti. Štai ką rodo kai kurie organizmo signalai.

Odos sausumas. Vadinasi, jūsų organizmui trūksta vitamino E. Valgykite daugiau riešutų, riebios žuvies ir augalinio aliejaus ir padėtis pasikeis.
Lūžinėjantys plaukai ir nagai. Jums trūksta B grupės vitaminų ir kalcio. Šių medžiagų yra daigintuose grūduose ir viso grūdo košėse bei duonoje.
Dantenų kraujavimas. Organizme trūksta vitamino C. Jo yra svogūnuose, česnakuose, vaisiuose ir daržovėse, pušų spyglių nuovire, erškėčių antpile.
Blogas miegas ir irzlumas. Jums trūksta magnio ir kalio. Šių mikroelementų yra džiovintuose abrikosuose, džiovintose slyvose ir burokėliuose.
Traukuliai naktimis. Jums trūksta magnio ir kalio.
Pašiurpusi alkūnių oda. Akivaizdus vitaminų C ir A trūkumas. Jų yra visose oranžinės spalvos daržovėse ir vaisiuose: morkose, moliūguose, pomidoruose, abrikosuose, džiovintuose abrikosuose.

Tėsinį skaitykite 05 09 "Utenyje"

Neatsakingas vitaminų vartojimas gali būti ne mažiau žalingas nei jų stoka

Nors vitaminų ar mineralų perdozavimas pasitaiko retai, perdozavimo pasekmės gali būti net stipresnės nei jų stoka. Dažniausiai maisto papildų žmonės perdozuoja nesilaikydami rekomendacijų, norėdami kuo greičiau pašalinti tam tikro mineralo ar vitamino trūkumą. Profesionalai pataria, jog šio tikslo geriausiai pasiekti ne didinant dozę, o nuosekliai ir reguliariai vartojant rekomenduojamą paros normą.
Balansą atstato ne padidintos dozės, o nuolatinis vartojimas
„Žmonės mano, jog, kurį laiką pavartoję didesnę nei įprasta mineralo ar vitamino dozę, greičiau atkurs jo balansą organizme. Tai rizikinga, nes organizmas, gavęs per daug tam tikrų medžiagų, į jų perteklių reaguoja stipriais simptomais – pykinimu, vėmimu ar bendru silpnumu. Vietoj staigaus ir nesubalansuoto medžiagų papildymo oganizme verčiau pasirinktus vitaminus gerti nuosekliai gydytojo ar vaistininko rekomenduotą laikotarpį“, – pabrėžia „BENU vaistinių“ tinklo vaistininkas Marius Lukštaraupis.
Jis rekomenduoja peržiūrėti visų vienu metu vartojamų maisto papildų sudėtį ir suskaičiuoti, kokį kiekį tam tikro mitybos elemento žmogus gauna su keliais maisto papildais. Pasitaiko, kad to paties vitamino ar mineralo žmogus gauna iš kelių šaltinių ir taip gerokai viršija rekomenduojamą paros normą. Pavyzdžiui, vartojant žuvų taukus. juose dažniausiai yra vitaminų A ir E, tad jų papildomai gerti nebereikia.

Tęsinį skaitykite 05 09 "Utenyje"

Ikimokyklinio amžiaus vaikus vis dažniau kamuoja įvairūs negalavimai: kaip apsisaugoti?

Specialistai pastebi, kad ikimokyklinio amžiaus vaikų sergamumas pastaruoju metu yra itin padidėjęs. Kvėpavimo takų ligos, suprastėjusi rega, virškinimo sistemos sutrikimai bei alergijos – dažniausi mažųjų sveikatos sutrikimai.

Specialistai pastebi, kad šiuolaikiniai vaikai serga kur kas dažniau nei prieš 20 metų. Medikus gąsdina ir tai, kad kai kurie darželinukai serga kone ištisus metus.
„Nieko keisto, kad vaikai, pradėję lankyti darželį, suserga. Dėl pasikeitusios aplinkos vaikai dažnai ima jausti stresą, kartais jiems dingsta apetitas, o tada susilpnėja imuninė sistema, tad su ligomis kovoti darosi kur kas sunkiau, tačiau vaikų neatsparumas ligoms rodo, kad jų imunitetas nėra toks stiprus, kad galėtų nugalėti virusus“, – sako „Gintarinės vaistinės“ vaistininkė Jolita Skinderskienė.
Vaistininkė pažymėjo, kad tėveliai turėtų itin atidžiai pažvelgti į vaikų gydymą medikamentais. Kiekvienais metais dėl netinkamo vaistų vartojimo užfiksuojama itin rimtų sveikatos sutrikimų.
„Kai kurie vartojamų vaistų deriniai gali turėti įtakos jų veikimui: gali pasireikšti sustiprintas ar sumažintas poveikis, atsiranda galimybė jų perdozuoti. Jeigu vaikui duodama gerti kelių rūšių vaistų, svarbu atkreipti dėmesį į jų suderinamumą. „Gintarinėje vaistinėje“ galima nemokamai patikrinti vaistų suderinamumą“, – teigia J. Skinderskienė.

Read more: Ikimokyklinio amžiaus vaikus vis dažniau kamuoja įvairūs negalavimai: kaip apsisaugoti?

Vieta Jūsų reklamai

Decrease font size Default font size Increase font size

NErgo 300x400px

kasyba1

Renginiai

Renginiai

Renginiai

Renginiai

Renginiai

Renginiai

next
prev
No tabs to display

Dienos anekdotas

Suvalkietis gatvėje susitinka gydytoją ir nori veltui gauti konsultaciją:  „Daktare, ką jūs darote, kai persišaldote?“  „Čiaudau“, – atsakė tas ir nusišypsojo. Daktaras taip pat buvo suvalkietis.
*
Suvalkietis savo vaikui 12-ojo gimtadienio proga nupirko pusę torto, subedė į jį 6 žvakutes ir pastatė prieš veidrodį.
*
Atėjo suvalkietis į turgų pirkti kiaušinių.  „Po kiek tie kiaušiniai?“ – klausia vienos moterėlės.  „Po penkis centus sveiki, po keturis – susikūlę“, – atsako moterėlė. Tada suvalkietis paprašo: „Prašau man tuziną sukulti.“
*
Taupumo sumetimais suvalkietis studentas į povestuvinę kelionę iškeliavo vienas, be žmonos.

suopirkimas

Šių metų spalio 25 d. 17.30 val. Utenos kraštotyros muziejuje (Utenio a. 3, Utena) antrosios knygos „AISČIŲ DVASINĖS TAPATYBĖS BEIEŠKANT“ pristatymas

 

Šildomų grindų, katilinių montavimas.
Šilumos siurbliai
oras-vanduo, katilai.
Pristatome ir kokybiškai montuojame.
Tel. 8 603 18700.

 

 PARDUODAMAS nedidelis medinis namas miško apsuptyje, netoli Utenos. Yra elektra, tvenkinys, 23 arai kitos paskirties žemės. Tel. 612 46340

 

PARDUODAME auginti dvi telyčaites 3 savaičių ir vieną 2 mėn. Tel. 8 686 61521

 

PARDUODU Pakalnių gyvenvietėje nebaigtą įrengti Alytaus tipo namą, rūsys po visu namu, yra ūkio pastatai, 3765 kv. m namų valdos žemės sklypas. Nebaigtą įrengti požeminį trijų kamerų cechą su 0,0721 ha žemės sklypu.
Žemės ūkio paskirties 2,17 ha žemės sklypą su 0,08 ha vandens telkiniu. Ideali vieta motininių sraigių verslui, galima auginti chitake grybus. Yra projektas ir visi leidimai. Galima pirkti atskirai.
    Tel. +370 680 12762.

nuotr2

nuotr1

Kalendorius

loader

Varduvininkai

Cecilija, Steigintas, Dargintė
next
prev

Statistika

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas